Per desfer el gran embolic

Per desfer el gran embolic

(Ton el darrer dia de treball als 63 anys)                       

 

El meu primer treball: Quan tenia 16 anys, a l’estiu, el meu pare em va fer anar a treballar (fer d’aprenent) a una ferreteria de material elèctric de Sants (Barcelona) d’un conegut seu. Va ser el meu primer treball remunerat. Només d’arribar em van donar la primera feina: desfer un munt de cables elèctrics embolicats.

Vaig pensar: fàcil... i vaig buscar els caps dels cables i els vaig anar estirant i, sí, cada vegada hi havia més cable a fóra, però el nus cada vegada era més petit i compacte... al cap d’unes hores ve l’encarregat a veure com ho tenia i li dic, ara ja no es pot treure més cable, ara ja només cal tallar els cables del nus... i va exclamar enfadat: TALLAR EL CABLE? QUÈ T’HAS CREGUT! I ohhh, em va donar una gran lliçó, justament va fer el contrari del que jo havia fet: jo havia aplicat tensió i el que calia era aplicar distensio, va anar afluixant el nus i fent que estigués més distés fins veure per on passaven els cables. Així ho vaig fer i varem salvar tots els cables. Moraleja: per desfer un gran embolic no hem d’aplicar més tensió. Aquesta vivència cada dia m’ha acompanyat des de llavors i la tinc molt present.

 

1 Per desfer el gran embolic, embolic, embolic

Per desfer el gran embolic, cal molta distensió.

Si estirem fort el cordó, el cordó, el cordó

Si estirem fort el cordó, el nus es fa més fort.

 

Afluixar i observar, per on passa cada fil

Mirar bé i raonar, però mai tallar

 

2 La violència estreny el nus      -  i ens podem ofegar

En la nova societat                     -  tot ha de fluir

 

3 Perquè tothom pugui ser algú  -  tots hem de canviar

Estem lligats de mans i peus      -  i ens hem de deslligar

 

4 Totes les imposicions             -  no canvien res del fons

Les armes creen por i tensió     -  les hem d’eliminar

 

5 Les etiquetes fan molt mal   -  i creen confusió

Cap nadó ha nascut dolent     -  tothom té molt a aportar

 

6 Cada dia en som més          -  amb una altre visió

Si mirem de reciclar                -  tothom hi guanyarà

 

7 Si enlloc de competir           -  procurem cooperar

Si enlloc de menjar animals    -  mengem més vegetals

 

8 Les ferides del passat          -  han de cicatritzar

Si creem comunitat                 -  ens sentim acompanyats

 

9 Les utopies ajuden               -  ajuden a caminar

El passat no el canviarem       -  el futur si que podem

 

10 Avui és el primer dia            -  per construir el futur

Però no podem oblidar             -  que aquí estem de pas

 

11 I si ara fem les paus             - podrem construir el futur

Potser enlloc de crear Partits    - és hora de crear Units